Kennisnetwerk en discussieplatform
Onder de Wabo was het duidelijk. De geluidregels waren te vinden in het Activiteitenbesluit milieubeheer, in maatwerkvoorschriften geluid gebaseerd op dit besluit of in de milieuvergunning. Hoe anders is dat nu onder de Omgevingswet. De wet die het mogelijk zou maken om een goede integrale afweging te maken van een voorgenomen initiatief. Weet u nog?
Onder de Omgevingswet is de milieuregelgeving voor veel activiteiten verdeeld over twee regelingen: het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het omgevingsplan. De toegestane geluidbelasting is geregeld in het omgevingsplan los van de regels voor de milieubelastende activiteit in het Bal. Op grond van het Bal gelden voor bepaalde activiteiten wel rechtstreeks werkende regels voor het beperken van de geluidemissie (bijvoorbeeld de verplichting om in een afgesloten ruimte te werken).
Toets omgevingsplan
Bij het inwerkingtreden van de Omgevingswet is de toegestane geluidruimte via de bruidsschat geregeld in het omgevingsplan van rechtswege. Afwijking van de in het omgevingsplan opgenomen geluidnormen kan bij maatwerkvoorschrift op grond van het omgevingsplan of bij vergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Indien wordt voldaan aan de geluidnormen vastgesteld in het omgevingsplan zijn voor nieuwe initiatieven in beginsel geen geluidvoorschriften nodig (tenzij het bevoegd gezag reden ziet om voor een initiatief strengere eisen te stellen).
Toets Bal
Verrreweg de meeste activiteiten zijn niet vergunningplichtig op grond van het Bal. Hetzij omdat de milieubelastende activiteit in het geheel niet wordt geregeld in het Bal (niet is genoemd in hoofdstuk 3 van het Bal), hetzij omdat in het Bal voor die activiteit alleen een meldplicht is opgenomen.
Bij de beoordeling van een aanvraag voor een Bal-vergunning mba moet ook worden getoetst aan geluid. Het bevoegd gezag moet toetsen of alle passende preventieve maatregelen zijn getroffen en of de beste beschikbare technieken zijn toegepast. Daarnaast moet het bevoegd gezag toetsen of, na het nemen van alle mogelijke maatregelen, sprake is van een significante milieuverontreiniging, waaronder dus een verontreiniging vanwege geluid. Hierbij moet in ieder geval rekening worden gehouden met het omgevingsplan.[1]
Wanneer er aan het omgevingsplan wordt voldaan, zal in de regel geen sprake zijn van een significante milieuverontreiniging. Wanneer niet wordt voldaan aan het omgevingsplan, wil dat nog niet zeggen dat er sprake is van een significante milieuverontreiniging. Indien uit de aangeleverde akoestische gegevens blijkt dat voor de activiteit iets meer geluidruimte nodig is dan het omgevingsplan toestaat, zal de Bal-vergunning mba in de regel wel kunnen worden verleend. De activiteit mag dan wel pas worden ondernomen nadat voor die activiteit ook passende maatwerkvoorschriften geluid of geluidvoorschriften in een BOPA zijn vastgesteld.
Integrale afweging geluid?
In verband met de Omgevingswet wordt vaak gesproken over de zogeheten integrale afweging. Ondertussen is een bedrijf niet verplicht om de verschillende benodigde aanvragen en of meldingen voor een initiatief tegelijk in te dienen. Het staat een bedrijf dus volledig vrij om een aanvraag voor een Bal-vergunning mba in te dienen en mede te delen dat, indien nodig, te zijner tijd nog wel een aanvraag voor een maatwerkvoorschrift geluid of voor een BOPA zal worden ingediend. Bij de aanvraag voor een Bal-vergunning mba moet het bedrijf dan wel op een of andere wijze aantonen dat de aangevraagde activiteit niet zorgt voor een significante milieuverontreiniging. Het is aan het bevoegd gezag om de afweging te maken welke akoestische gegevens in het kader van de Bal-aanvraag kunnen worden geëist[2].
Waar onder de Wabo de beoordeling van de toegestane geluidbelasting vanwege een vergunningplichtig bedrijf in één milieuvergunning of melding plaatsvond, zien we onder de Omgevingswet een meer versplinterd beeld.
In het kader van de Bal-vergunning mba moet worden getoetst of sprake is van een ‘significante milieuverontreiniging’ geluid. Een toestemming om af te wijken van de in het omgevingsplan toegestane geluidbelasting wordt niet vastgelegd in de Bal-vergunning mba maar in een maatwerkbesluit op grond van het omgevingsplan of in een BOPA. Middelvoorschriften om de geluidbelasting vanwege een vergunningplichtig bedrijf te beperken, lijken dan weer zowel (naar believen?) in de Bal-vergunning mba als in een maatwerkvoorschrift geluid op grond van het omgevingsplan of in een BOPA te kunnen worden opgenomen.
Hoe je het geluid in de praktijk het beste kan regelen, moet nog blijken.
Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen.
Auteurs:
Corine Eringfeld (Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek) en Bart Oortwijn (Combined Efforts), beide zijn lid van de VMR werkgroep VTH.
---------------------------------------------------------------------------------------------
[1] Art. 8.9 Bkl.
[2]. Voor een beperkt aantal gevallen dient op grond van art. 22.60 bruidsschat een geluidonderzoek te worden verricht. Voor een viertal activiteiten genoemd in hoofdstuk 3 van het Bal kunnen op grond van de Omgevingsregeling akoestische gegevens worden opgevraagd (zie art. 7.91 Or, metaalproductenindustrie, art. 7.137 Or, motorevisiebedrijf, art. 7.151 Or, autosport en motorsport, en art. 7.157 Or, gebruik van ontplofbare stoffen of voorwerpen op militaire terreinen). Verder kan het bevoegd gezag op grond van art. 4:2 lid 2 Awb gegevens opvragen die nodig zijn voor de beslissing op de aanvraag. Tot slot bestaat de mogelijkheid om bij maatwerkvoorschrift akoestische gegevens te eisen.